Exclusief bezoek aan MSC World Europa op Franse scheepswerf

Exclusief bezoek aan MSC World Europa op Franse scheepswerf

6 augustus 2022 0 Door Deugenieten

Over minder dan 100 dagen komt MSC World Europa, het nieuwste schip van MSC Cruises, in de vaart. Met een overvloed aan zwembaden, bubbelbaden, bars, lounges, theaters en restaurants wordt het eerste op LNG aangedreven schip van MSC een drijvend luxeresort waar menig vakantieganger van droomt. Wij brachten onlangs een bezoek aan de scheepswerf waar hard gewerkt wordt om MSC World Europa klaar te krijgen voor haar oplevering in oktober 2022.

Wie deze Deugenieten een beetje kent weet dat het concept van een cruise en de omvang van een cruiseschip ons niet onbekend zijn. Over de jaren heen zijn we al aan boord geweest van tientallen cruiseschepen. Maar een schip in aanbouw bezoeken, dat was voor ons een absolute primeur. Toen MSC Cruises ons onlangs vroeg of we zin hadden om een bezoek te brengen aan hun nieuwste schip MSC World Europa, twijfelden we dan ook geen moment.

Exclusief bezoek aan MSC World Europa

Het is nog vroeg in de ochtend wanneer onze bus langzaam afdaalt naar de bodem van het gigantische droogdok op de werf van Chantiers de l’Atlantique in het Franse Saint-Nazaire. Naarmate we dichterbij MSC World Europa, het nieuwe vlaggenschip van MSC Cruises komen, voelen we het enthousiasme in de bus stijgen. Niet alleen wij maar ook de andere aanwezigen zijn duidelijk onder de indruk bij het zien van het fonkelnieuwe cruiseschip. Terwijl we midden in het droogdok naast het bijna 70 meter hoge schip staan vragen we aan Frank Van den Steen, de Country Manager van MSC Cruises Benelux, naar zijn eerste indrukken.

“Ik ben ondertussen al een paar keer met MSC gaan varen maar er zijn toch een aantal dingen die me opvallen. Ten eerste hoe ondiep een schip vaart. Het schip zit zo’n 8 à 9 meter onder water terwijl er meer dan 50 meter boven water zit en dan vraag ik me af hoe dat allemaal werkt. Nu zijn het natuurlijk slimme mensen die met het ontwerp van zo’n schip bezig zijn dus ik maak me daar weinig zorgen over. En anderzijds valt me op hoeveel mensen er met de bouw van een schip bezig zijn. Ook de snelheid waarmee een schip gebouwd wordt, als je kijkt van ontwerp tot het moment waarop het volledig af is. Ik vind dat dat zeer snel gaat, dat gaat zelfs sneller dan een appartementsgebouw neerzetten terwijl het werk toch technologisch zeer vernuft is.”

Net als Frank zijn we enorm onder de indruk van de mastodont waar we naast staan. MSC World Europa is 333 meter lang, 47 meter breed en 68 meter hoog. In totaal zijn ongeveer 3.300 werknemers op de werf en 8.000 onderaannemers 4 jaar bezig geweest om het schip te bouwen. De totale kostprijs van het nieuwe paradepaardje bedraagt meer dan 1 miljard euro.

Drijvend luxeresort

Maar voor dat bedrag krijg je wel een drijvend luxeresort met 2.626 kajuiten gaande van budgetvriendelijke binnenkajuiten tot ultraluxueuze suites in de exclusieve MSC Yacht Club. In totaal zal het schip plaats bieden aan 6.762 gasten die een baantje kunnen trekken in 7 zwembaden, gezellig keuvelen in 13 bubbelbaden of met de kids spelen in het gigantische waterpretpark. Voor wie snel van het hoogste dek naar de promenade wil is er de The Venom Drop @ The Spiral. Met een hoogte van 11 verdiepingen is het de langste glijbaan op zee. Voor fijnproevers zijn er 20 verschillende bars en lounges en 13 restaurants waaronder 6 specialiteitenrestaurants. Het schip beschikt over 3 theaters waar indrukwekkend entertainment te zien is.

Ook voor designliefhebbers is MSC World Europa een streling voor het oog. Het design van het schip is helemaal anders in vergelijking met de rest van de vloot. Zo kreeg het nieuwe vlaggenschip een 104 meter lange, 7 dekken hoge openlucht World Promenade waar je dag en nacht terecht kan voor entertainment en al fresco dineren. Het is een van de meest indrukwekkende ruimtes op dit ongelooflijke schip. Het achterdek van het schip biedt bovendien een adembenemend uitzicht op zee. Verbonden met de overdekte promenade is de World Galleria. Met een oppervlakte van 303 m² en overdekt met een indrukwekkend plafond met LED en kinetische koepel is dit de perfecte plek om te flaneren en te genieten van de verschillende bars, restaurants, winkels en boetieks. Aan de buitenkant kreeg het schip een opvallende boeg, vloeiende lijnen en een nieuwe Y-vormige achterzijde. Al deze elementen geven het schip een mooi futuristisch design.

Focus op duurzaamheid

Naast het vooruitstrevende design is MSC World Europa ook een trendsetter als het over sustainability gaat. “Dat klopt,” zegt Frank Van den Steen. “Bijzonder is het feit dat het schip op LNG aangedreven wordt. Dat zal zorgen voor een flinke daling van de CO2 uitstoot. Wat in 2050 uiteindelijk moet leiden naar een zero-emission waar de hele industrie naartoe werkt. Bovendien zal het gebruik van LNG zorgen voor 99% minder zwaveluitstoot en 90% minder stikstofuitstoot. Zolang cruiseschepen op fossiele brandstoffen varen, zullen ze steeds een zekere ecologische voetafdruk achterlaten. Het gaat er hem om deze zo klein mogelijk te maken en voorbereid te zijn op het moment waarop we op niet-fossiele brandstoffen kunnen varen.”

Wat dat betreft volgt er in juni 2023 een tweede belangrijke mijlpaal met de ingebruikname van MSC Euribia. Het tweede LNG-schip van MSC Cruises is momenteel nog volop in aanbouw op de werf van Chantiers de l’Atlantique in Saint-Nazaire.

“Naast het ingebruiknemen van LNG-schepen zijn er natuurlijk nog andere maatregelen die we nemen om onze voetafdruk zoveel mogelijk te verkleinen. Ik denk bijvoorbeeld aan het herwinnen van condenswater waarmee de zwembaden aan boord kunnen worden gevuld of dat gebruikt kan worden als sproeiwater. Ook het feit dat 100% van het afvalwater gefilterd wordt voor het de zee ingaat, zorgt voor een totaal onschadelijk effect.”

MSC World als nieuwe klasse

“World Europa is het eerste schip van een nieuwe klasse en ik hoop dat er minstens vier schepen van zullen gebouwd worden. Naast de twee bevestigde LNG-schepen heeft MSC nog twee schepen in optie en ik denk dat we sowieso diezelfde richting uitgaan voor toekomstige schepen,” zegt Frank. “Helaas zijn er op dit moment nog niet voldoende havens waar LNG-bevoorrading voorhanden is. Hetzelfde geldt trouwens voor walstroom. Maar MSC moet er als cruiserederij voor zorgen dat onze toekomstige schepen klaar zijn om die technologie te gebruiken waar en wanneer ze voorhanden is. Persoonlijk hoop ik natuurlijk dat onze schepen zich zullen kunnen bevoorraden in Zeebrugge. Zo kunnen we de Belgische reizigers ook makkelijk kennis laten maken met onze nieuwste schepen.”

De oplevering van MSC World Europa is gepland voor oktober. Het schip vaart dan naar Qatar waar het dienst zal doen als drijvend hotel tijdens het WK voetbal. Vanaf 20 december begint MSC World Europa aan haar winterseizoen in de Perzische Golf. Op 25 maart 2023 zet het schip weer koers naar de Middellandse Zee. Tijdens de zomer van 2023 vaart het schip cruises van 7 nachten naar de Italiaanse steden Genua, Napels en Messina. Daarnaast bezoekt het schip ook Valletta (Malta), Barcelona (Spanje) en Marseille (Frankrijk).

Meer informatie over de routes van MSC World Europa vind je op de website van MSC Cruises.

Lees ook: Roadtrip langs de Deutsche Fachwerkstrasse, de mooiste straat van Duitsland

Volg ons op sociale media of contacteer ons