De meesters van de popart komen naar de Brusselse Grote Markt

De meesters van de popart komen naar de Brusselse Grote Markt

16 februari 2022 0 Door Deugenieten

POP MASTERS gidst je door de geschiedenis van de popart aan de hand van zo’n 150 originele affiches van Keith Haring, Andy Warhol en Roy Lichtenstein.

Vanaf de jaren 1960 nam reclame een prominente plaats in, zowel in de publieke ruimte als in onze denkwereld. Verschillende artiesten zagen in deze ontwikkeling een andere manier om zich uit te drukken en gebruikten ze als een nieuwe bron van inkomsten. Zo werkten Andy Warhol, Keith Haring en Roy Lichtenstein lang samen met musea die hun werk tentoonstelden, maar ook met andere prestigieuze klanten voor wie ze reclamecampagnes uitwerkten.

Naast de overbekende werken van deze iconen van de popart hebben ook hun affiches bijgedragen aan de manier waarop deze stroming de populaire cultuur tot op de dag van vandaag nog beïnvloedt. De herkenbare beeldtaal blijft wereldwijd een inspiratie vormen voor de vele artiesten en creatievelingen.

Roy, Keith en Andy: de voorloper, de paus en de urban legend

Roy Lichtenstein (1923-1997) kreeg in 1961 het idee om banale elementen over te schilderen uit comics en advertenties. Toen zijn voor die tijd provocerende werken werden tentoongesteld, waren ze in een mum van tijd allemaal verkocht. Lichtenstein ontwikkelde een eigen stijl waarbij hij oppervlakken vulde met regelmatig geplaatste rijen puntjes. De puntjes waren geïnspireerd op de halftoonpunten die gebruikt worden bij offsetdruk. Hierdoor voelden de werken machinaal aan. Na 1965 begon Lichtenstein nieuwe reeksen te ontwikkelen zoals de ‘Modern Paintings’ waarin hij aan de slag ging met de art-decostijl, of zijn ‘Brush Strokes’ die commentaar gaven op de abstracte werken van een aantal van zijn collega’s. Als beroemde kunstenaar kreeg hij geregeld de vraag om affiches te ontwerpen. Tussen 1962 en 1996 maakte hij er een zeventigtal.

Andy Warhol (1928-1987) was al een succesvolle illustrator toen hij in 1961 besloot om beeldend kunstenaar te worden. Net als Roy Lichtenstein haalde hij de motieven voor zijn werken uit de mediawereld. Hij reproduceerde ze met behulp van zijn geliefkoosde zeefdruktechniek in verschillende formaten en kleuren. Zijn reeksen met Campbell’s-soepblikken, Marilyn Monroe en bloemen zijn wereldberoemd. In 1962 veranderde hij zijn studio in de ‘Factory’ waar hij samenwoonde met andere acteurs en kunstenaars. Omdat affiches gevaarlijk dicht aanleunden bij zijn zeefdrukreeksen had hij er een tegenstrijdige relatie mee. Warhol ontwierp er zelden zelf maar bewerkte de kleuren van bestaande affiches in de afdrukken die hij maakte. Anderzijds was Warhol dol op publiciteit en zocht hij contact met sterren uit de film- en muziekwereld. Op dat vlak vond hij affiches dan wel weer interessant. Tussen 1964 en 1987 verschenen er dan ook meer dan 150 affiches van zijn hand.

Keith Haring (1958-1990) begon in 1980 krijttekeningen te maken op zwarte, lege billboards in de metro van New York. Al snel werden zijn zogenaamde ‘Subway Drawings’ razend populair. Na zijn eerste solotentoonstelling in 1980 werd hij wereldberoemd. Haring wist met zijn eenvoudige tekeningen, waaronder zijn ‘Radiant Baby’, en zijn unieke stijl krachtige boodschappen over te brengen. Affiches vormden een belangrijk medium voor hem om relevante maatschappelijke thema’s aan te kaarten. Tussen 1982 en 1989 ontwierp Haring meer dan 100 affiches.

POP MASTERS opent de deuren op 28 februari. Meer info vind je op expopopmasters.be.

Lees ook: Nature Illuminated tovert het kasteel van Groot-Bijgaarden om tot sprookjeskasteel

Volg ons op sociale media of contacteer ons