Brussels Airlines blijft in de lucht

Brussels Airlines blijft in de lucht

24 juli 2020 0 Door Deugenieten

De Belgische federale regering, Lufthansa en Brussels Airlines hebben een akkoord bereikt om de toekomst van Brussels Airlines veilig te stellen.

Toen Brussels Airlines op 15 juni haar vluchten (beperkt) hernam bestond er nog grote onzekerheid over het voortbestaan van de luchtvaartmaatschappij. Maar na lang onderhandelen hebben de Belgische regering en Lufthansa dan toch een akkoord bereikt om Brussels Airlines in de lucht te houden.

Lees ook: Unieke blik achter de schermen bij Brussels Airlines: hoe een volledige vliegtuigvloot wordt geparkeerd

Het stabiliseringspakket, zeg maar de lening, van 290 miljoen van de Belgische federale overheid en de financiële steun van 170 miljoen euro van Lufthansa dekken een deel van de verliezen die Brussels Airlines leidde als gevolg van de crisis. Tegelijkertijd stelt het pakket tienduizenden directe en indirecte banen veilig die verbonden zijn aan de activiteiten van Brussels Airlines.

Moeizame onderhandelingen

Na erg moeizame en langdurige onderhandelingen met Lufthansa is de Belgische overheid ervan overtuigd dat ze voldoende garanties heeft om de lening te rechtvaardigen. Zo is er geen discussie meer over het merk Brussels Airlines. Twee jaar geleden was er nog sprake van dat Brussels Airlines zou opgeslorpt worden door Eurowings, de lagekostenmaatschappij van Lufthansa. Maar dat plan is nu dus definitief opgeborgen. De hoofdzetel van Brussels Airlines blijft in Brussel en de maatschappij zal blijven vliegen onder een Belgische licentie.

Het akkoord is ook goed nieuws voor Brussels Airport. Het akkoord tussen de Belgische overheid en Lufthansa verzekert namelijk de positie van Brussels Airlines als een van de hub airlines binnen de Lufthansa Groep.

Een sterk en competitief Brussels Airlines creëren

Het pakket aan stabiliseringsmaatregelen stelt Brussels Airlines in staat om de huidige crisis te boven te komen en haar vluchten voort te zetten. Zo kan de maatschappij voldoende middelen genereren om de lening tegen midden 2026 terug te betalen.



De voorbije jaren heeft Lufthansa trouwens al meer dan 600 miljoen euro geïnvesteerd in Brussels Airlines. Hierdoor kon de luchtvaartmaatschappij haar vloot verjongen en investeren in een nieuw cabine-interieur. Dankzij deze investeringen slaagde Brussels Airlines erin haar concurrentiekracht te vergroten en haar CO2-voetafdruk te verkleinen.

De nieuwe financiële injectie geeft de maatschappij alvast voldoende middelen om haar transformatieplan uit te voeren en biedt Brussels Airlines een toekomst met langetermijnperspectieven

De Belgische federale overheid en Lufthansa zijn trouwens niet de enige belanghebbenden die de luchtvaartmaatschappij in zeer moeilijke tijden ondersteunen. De medewerkers van Brussels Airlines zelf dragen ook enorm bij tot de creatie van een financieel gezond en sterk Brussels Airlines. Zo zal volgens het recente akkoord tussen de vakbonden en de luchtvaartmaatschappij ruim een kwart van de werknemers het bedrijf moeten verlaten. Voor wie blijft komt er een nieuwe verloningsstructuur. Daarnaast komt er ook nog een aanpassing van de uurroosters van het vliegend personeel.

Lees ook: 10 redenen waarom je vliegvakantie in het water kan vallen

Volg ons op sociale media of contacteer ons