100 jaar Smeets: de revival van de Hasseltse jenever

100 jaar Smeets: de revival van de Hasseltse jenever

21 juni 2021 2 Door Deugenieten

Wanneer het over jenever gaat, denken Deugenieten spontaan aan Hasselt. En wie Hasseltse jenever zegt, denkt daarbij automatisch aan Smeets. Het gekende Hasseltse jenevermerk viert dit jaar zijn 100ste verjaardag en wil die gelegenheid niet zomaar laten voorbijgaan.

Het succesvolle verhaal van Smeets begint in 1921 bij Gerard Smeets, zijn vrouw Emma en zijn broer Joseph. Ze openen in Hasselt een winkel met likeuren, jenevers en rookwaren. Gerard trekt rond met de fiets om bestellingen op te nemen. Terwijl de zaken goed gaan stapt Gerard geleidelijk over van het doorverkopen naar het zelf produceren van sterkedranken. Ondanks de Tweede Wereldoorlog, blijft het familiebedrijf groeien. Na de oorlog komt Louis Smeets, de zoon van Gerard, het familiebedrijf versterken. Er wordt bovendien flink geïnvesteerd, verbouwd en uitgebreid. Dankzij deze inspanningen wordt het Hasseltse merk Smeets stevig op de kaart gezet.

Maar uitbreiden betekent ook meer zorgen en het bedrijf blijft niet gespaard van grote tegenslagen. Smeets krijgt in 1953 af te rekenen met een ondergelopen fabriek en een jaar later met een brand. Een gasontploffing in 1973 zorgt ervoor dat de hele fabriek vernietigd wordt. Toch blijven ze in Hasselt niet bij de pakken zitten. Dankzij de gedrevenheid en werkkracht van de familie Smeets en hun medewerkers komt het merk helemaal terug en weet het bedrijf zelfs te groeien.

De jenever revival

In 1980 komt Jo, de oudste zoon van Louis, aan het roer te staan van het familiebedrijf. Hij bouwt de firma uit tot een modern bedrijf met aandacht voor innovatie, kwaliteit, productievernieuwing en export. Zo wordt Smeets al snel verdeeld in Amerika, Canada, Hong Kong, Polen en Rusland. Begin jaren 2000 wordt de concurrentie te groot om alleen door te gaan. Smeets wordt overgenomen door een lokale branchegenoot. Naast de graanjenever wordt het gamma uitgebreid met fruit- en crèmelikeuren. In 2011 wordt Smeets verkocht aan Bruggeman, een Gents familiebedrijf dat 60% van de Belgische jeneverproductie voor haar rekening neemt. Zij willen het merk opnieuw aan de man brengen, of beter gezegd: aan de man én de vrouw. Want jenever is niet langer de sterkedrank die enkel bij mannen geliefd is, hij is ook uiterst geschikt om een cocktail mee te bereiden.

Naar aanleiding van de 100ste verjaardag van Smeets, wil men de veelzijdigheid van deze spirit beklemtonen. Want met zijn krachtige en complexe smaak kan je heel wat lekkere cocktails maken: zoet, zuur, kruidig of bitter, alles kan. Om de verjaardag en de veelzijdigheid te vieren, brengt Smeets een ontdekkingsbox uit. In de unieke box vind je ‘De jenever revival‘, een mooi vormgegeven boek dat de geschiedenis van dit Vlaams cultureel erfgoed vertelt. Daarnaast bevat het heel wat hippe cocktailrecepten. Naast het boek bevat de box ook een flesje Extra Smeets jenever, een cocktailglas en een barlepel. Zo heb je meteen alle ingrediënten om zelf aan de slag te gaan en een van de 45 jenevercocktails uit het boek te maken.

De ontdekkingsbox is een ideaal geschenk voor vaders die gerijpte fan zijn van Smeets, of voor die vriend of vriendin die altijd wel te vinden is voor een fancy cocktail. Of doe hem gewoon aan jezelf cadeau en experimenteer er op los. Je vindt de smaakvolle ‘Smeets jenever ontdekkingsbox’ in je lokale drankenhandel of je bestelt hem online op smeets.be.

GIVEAWAY – Smeets bestaat 100 jaar en dat moet gevierd worden. Daarom geven we in samenwerking met Smeets een originele ontdekkingsbox weg.

Deze giveaway is helaas afgelopen. Volg Deugenieten op Instagram en Facebook om op de hoogte te blijven van nieuwe acties.

Lees ook: Dim’s, de smaakvolle dimsum van eigen bodem

Volg ons op sociale media of contacteer ons