Unieke blik achter de schermen bij Brussels Airlines: hoe een volledige vliegtuigvloot wordt geparkeerd

Unieke blik achter de schermen bij Brussels Airlines: hoe een volledige vliegtuigvloot wordt geparkeerd

10 april 2020 0 Door Deugenieten

Als gevolg van de coronaviruscrisis heeft Brussels Airlines al zijn vluchten tijdelijk moeten opschorten. Op enkele vliegtuigen na die stand-by blijven om gestrande Belgen naar huis te brengen, staat de volledige vloot geparkeerd en opgeslagen op Brussels Airport.

Omwille van de aanhoudende reisbeperkingen over de hele wereld en de bijgevolg lage tot onbestaande vraag naar vliegreizen, zag Brussels Airlines zich genoodzaakt om haar activiteiten nog zeker tot 31 mei op te schorten (update 29/04/20). Tot die datum zal de maatschappij zich concentreren op eventuele bijkomende repatriëringsvluchten en het vervoer van cargo.

Hoewel de Belgische luchtvaartmaatschappij een minimale vluchtcapaciteit beschikbaar houdt voor repatriëringsvluchten en het vervoer van humanitaire goederen, werd het grootste deel van haar 48 vliegtuigen geparkeerd en opgeslagen op Brussels Airport.

Als je denkt dat dit een eenvoudige taak is, net als het parkeren van een auto, ben je mis. Omdat de Maintenance & Engineering teams de instructies van de Airbus-fabrikant nauwgezet moeten opvolgen – om ervoor te zorgen dat de vliegtuigen veilig worden geparkeerd – neemt het lange termijnparkeren van een Airbus A330 ongeveer 400 manuren in beslag. Zo worden bijvoorbeeld alle ramen afgeplakt om te voorkomen dat het zonlicht het interieur ontkleurt, landingsgestellen en motoren grondig ingepakt zodat vogels en ongedierte er niet in kunnen nestelen en om corrosie te voorkomen. Ook worden alle stoelen afgedekt, om ze fris en schoon te houden.

Je zou kunnen denken dat er na het parkeren en vergrendelen van een vliegtuig niets anders te doen is dan te wachten tot het vliegtuig weer kan opstijgen. Maar in werkelijkheid hebben de teams van Maintenance & Engineering het behoorlijk druk om de vloot in topconditie te houden. Een team van 30 werknemers is elke dag in de weer om de wielen een beetje te draaien om te voorkomen dat ze onder het gewicht van het vliegtuig vervormen. Daarnaast moeten er elke week inspecties en tests worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de vloot klaar staat om de gasten aan boord te verwelkomen zodra Brussels Airlines haar vluchten herneemt.

Dit alles zorgt voor een ongewoon, maar spectaculair zicht op Brussels Airport. Omdat een luchthaven niet gemaakt is om zoveel vliegtuigen tegelijk te parkeren, moest er zelfs een taxibaan worden vrijgemaakt.

Copyright foto’s: Brussels Airlines

Volg ons op sociale media of contacteer ons