Na 12 weken aan de grond maakt Brussels Airlines zich klaar om weer de lucht in te gaan

Na 12 weken aan de grond maakt Brussels Airlines zich klaar om weer de lucht in te gaan

12 juni 2020 0 Door Deugenieten

Vliegtuigen zijn niet gemaakt om aan de grond te staan. En dat geldt ook voor de bemanning. Maar het herstarten van de vluchtoperaties na 12 weken winterslaap gebeurt niet van de ene op de andere dag.

De voorbije weken stonden de vliegtuigen van Brussels airlines veilig geparkeerd op Brussels Airport. Toegegeven, het levert mooie plaatjes op, maar een vliegtuig hoort natuurlijk niet aan de grond te staan.

Get ready for take-off

Een vliegtuig uit de parkeermodus halen en weer luchtwaardig maken kost ongeveer evenveel tijd als het parkeren zelf. Het weer klaarstomen van het vliegend personeel is ook een hele klus.

Een piloot die op regelmatige basis vliegt, ondergaat onder normale omstandigheden om de 6 maanden een strikt trainingsregime om up-to-date te blijven over alle procedures. Nu de piloten van Brussels airlines al drie maanden niet meer in de cockpit zaten, voldoen ze niet langer aan de verplichte “3 landingen in 90 dagen” standaard. Ze moeten dan ook bijscholen vooraleer ze weer de cockpit in mogen. Een simulatortest, een theoretisch examen en een Crew Resource Management training helpen hen klaar te zijn voor 15 juni.

Ook het cabinepersoneel krijgt een opfriscursus en wordt getraind om de nieuwe procedures en maatregelen die de luchtvaartmaatschappij ingevoerd heeft toe te passen.

200 manuren

Vliegtuigen zijn behoorlijk onderhoudsintensief, zelfs als ze aan de grond staan. Toen de vliegtuigen een paar weken terug veilig geparkeerd werden namen we je al mee voor een blik achter de schermen bij Brussels Airlines. We vertelden toen dat het langetermijnparkeren van een vliegtuig ongeveer 400 manuren in beslag neemt. Bovendien moeten ze regelmatig gecontroleerd en onderhouden worden.

Nu, het uitpakken van een vliegtuig en het weer luchtwaardig maken ervan kost ook zo’n 200 manuren. Van het testen van alle computersystemen, het klaarmaken van de cabine, tot het uitpakken van het landingsgestel en de motoren. Niets mag aan het toeval worden overgelaten in de luchtvaart.

Brussels Airport, Brussels Airlines en TUI hebben de nodige maatregelen getroffen om ons op een veilige en comfortabele manier op vakantie te laten vertrekken. Maar ben jij klaar om binnenkort naar het buitenland te reizen? Laat het ons weten in de comments.



Met dank aan Brussels airlines voor de foto’s.

Volg ons op sociale media of contacteer ons